„И като влезе в храма, почна да пъди ония, които продаваха и купуваха в него, и им казваше: писано е: „домът Ми е дом за молитва”, а вие го направихте
„И като влезе в храма, почна да пъди ония, които продаваха и купуваха в него, и им казваше: писано е: „домът Ми е дом за молитва”, а вие го направихте разбойнишки вертеп.”
Лука 19:45,46
„И рече им: Когато ви пратих без кесия, без торба и без обуща, останахте ли лишени от нещо? А те казаха: От нищо.”
Лука 22:35
Чудно ми е с какви очи може човек, който има ясното съзнание, че е съучастник в една твърде печеливша бизнес схема, и че за всяка литургия и проповед получава определена сума, да причастява грешници и да показва пътя към Бога? Кой дава право на тези актьори на заплата да преценяват кой е еретик и кой е верен на Христа? И какъв е шансът след няколко години точно те да бъдат сред първите, които срещу определени облаги ще тласнат човечеството в ръцете на злото?
Защото за всеки е ясно, че който плаща, той поръчва музиката. А кой плаща заплатите на попове, владики и митрополити? Ватикана колкото е църква, толкова е и банка. Че даже и повече. В Българската православна църква положението не е много по-различно. Ето какви субсидии получават от „Кесаря” всяка година тези, които са я обсебили: Субсидии за вероизповеданията за 2017 г.
А кой плаща с народни пари и кой поръчва музиката е ясно: политиците и банките.
Ако Христос наистина беше в църквата, Той пръв би изгонил всички търговци от храма, които продават свещи и светена вода, кръщават и погребват за пари, или пък искат по 5 или 10 лева, за да разрешат снимки в сградата.
Мнозина ще възразят: „Ама такава е системата, те поповете нямат участие”. Добре, нека видим какво Христос ни посъветва, ако искаме да бъдем негови ученици и проповедници:
„Никой не може да слугува на двама господари: защото или единия ще намрази, а другия ще обикне; или към единия ще се привърже, а другия ще презре. Не можете да служите на Бога и на мамона (символ на богатството и земните блага – бел. авт.). Затова казвам ви: не се грижете за душата си, какво да ядете и да пиете, ни за тялото си, какво да облечете. Душата не струва ли повече от храната, и тялото от облеклото? Погледнете птиците небесни, че не сеят, нито жънат, нито в житници събират; и вашият Отец Небесен ги храни. Не сте ли вие много по-ценни от тях? Па и кой от вас със своята грижа може да придаде на ръста си един лакът? Защо се грижите и за облекло? Взрете се в полските кринове, как растат: не се трудят, нито предат; а казвам ви, че нито Соломон във всичката си слава не се е облякъл тъй, както всеки един от тях; и ако полската трева, която днес я има, а утре се хвърля в пещ, Бог тъй облича, колко повече вас, маловерци! И тъй, не се грижете и не думайте: какво да ядем, или какво да пием, или какво да облечем? Защото всичко това търсят езичниците, и защото вашият Небесен Отец знае, че имате нужда от всичко това. Но първом търсете царството на Бога и Неговата правда, и всичко това ще ви се придаде. И тъй, не се грижете за утре, защото утрешният ден сам ще се грижи за своето: достатъчно е на всеки ден злото му.”
Матей 6:24-34
Има си работа за Кесаря и за прехраната, но има и работа за Бога. Христос казва ясно, че едновременно двете не могат да се съчетаят. Защото когато работим за Бога, а получаваме заплата от Кесаря, ние всъщност работим за Кесаря. А това само по себе си ни кара да играем по нечии правила, да мислим и говорим само в рамките на позволеното. Например, ако един свещеник държи повече на заплатата си, отколкото на Истината (а това е доста разпространено явление в наши дни), той прекрасно знае какви ще са последствията ако приеме и разпространява Истината за прераждането. Заради този вътрешен конфликт на интереси Христос ни предупреди, когато служим на Бога, да го правим от Любов и добра воля.
А ако църковните служители се пишат за продължители на делото на апостолите, питам ги:
Кой и колко плащаше на Павел, за да обикаля по света, проповядва и покръства езичниците, включително и по нашите земи?
Той не само не беше на заплата, но и в голяма част от живота си сам намираше начин да си изкарва хляба, редом с проповядването:
„След това Павел остави Атина и дойде в Коринт; и, като намери един иудеин, на име Акила, родом от Понт, дошъл наскоро от Италия с жена си Прискила, дойде при тях; и понеже имаше същия занаят, остана у тях и работеше; а занаятът им беше да правят шатри. И всяка събота той говореше в синагогата и убеждаваше иудеи и елини.”
Деяния на апостолите 18:1-4
Пък и Сам Христос непрекъснато е бил в движение сред хората – поучавал е народа, гонил е бесовете, изцелявал е болните, и всичко това безплатно. А съвременните фарисеи и за едното кръщене са готови да си продадат душите на дявола.
И ап. Петър това ни писа в Първото си съборно послание 5:2: „Пасете Божието стадо, което имате, като го надзиравате не принудено, а доброволно (и богоугодно), не заради гнусна корист, но от усърдие.”
А днес, освен всички други приходи от продажби и дарения, БПЦ (Българската Православна Църква) получава ежегодни субсидии от държавата (т.е. от българските данъкоплатци) в размер на милиони левове.
Не е ясно обаче къде можем да проверим как милиони левове, отпускани ежегодно за „ремонт и строителство на храмове и манастири на Българската православна църква в страната”, биват оползотворени.
Всъщност ето един пример как точно биват оползотворени: През януари 2012 експерти на културното министерство констатираха, че ремонтираната църква „Св. Марина” в Пловдив е облепена с тапети, вместо стенописите да бъдат реставрирани. Интелектуалците и експертите от министерството бяха категорични, че залепените тапети с образите на Исус Христос, Божията майка и различни светци са унищожили старинните стенописи в храма, които датират от няколко века. Някои от тях изразиха опасения, че митрополитът цели именно църквата да излезе от списъка с паметниците на културата, за да може да се разпорежда с имота еднолично, без да съгласува действията си с институциите.
* * *
Особено по празниците бизнесът на Църквата върви с пълна пара. Шишенце светена вода, свещи, икони и каквото се сетите. А пред медиите свещеници обясняват колко бездуховни сме станали българите, колко злоба и ненавист има в душите ни.
Според публикация в dnes.bg манастирите у нас само от продажба на билети за посещение на музеите им си докарват чиста печалба от милиони левове. Става въпрос за Рилския, Бачковския и Троянския манастир, които не са на подчинение на митрополиите, а се ръководят от Светия синод.
Само за 2014 година 2 млн. туристи са посетили Бачковския манастир, където всеки чужденец трябва да брои по 20 лв., ако иска да посети костницата, музея и трапезарията. Според данните в посочената публикация цената за българи е 18 лв. Отделно от манастира се организират и екскурзии, които струват по 80 лв. на ден. Приходи за манастирите идват и от произведените там хранителни продукти. Така например калугери предлагат овчи кашкавал по 30 лв. за килограм, козе сирене за същата цена, мед отново по 30 лв. Бутилка вино пък се предлага по 15 лв. Предлаганото сирене и кашкавал в Бачковския манастир обаче се произвеждали в близката мандра, тъй като манастирът нямал нужния сертификат. А това си е търговия (покупко-продажба) в пълния смисъл на думата.
В Бачковския манастир пък таксата е 10лв за изповед. Там дори тоалетната и паркинга са платени.
А замисляли ли сте се какво точно е светената вода? Казано канонично:
„Светената вода носи Божието благословение, затова Църквата и християните се ползват от благодатната й сила за най-различни потреби… Каквото се поръси с нея, получава Божията закрила и благословение и, ако хората спазват Божите заповеди, злото ще стои далеч.”
Сиреч – ръси се навсякъде за здраве и благоденствие. Какво му плащаш? Някакво си левче. А получаваш Божията благодат и защита от злото. (Уточнение: В много храмове бутилки със светена вода масово се продават на посетителите. Сред тях са например Рилската обител, Бачково и Поморийският манастир „Св. Георги”.)
Но и това не им било достатъчно за църквата – бизнесът все повече се разраства. За това например четем в тази публикация: Хората искат да вярват, Църквата им предлага супермаркет.
Големи постъпления идват също и от продажбата на свещи. Само през 2015г. Църквата е имала 16 млн. лева печалба само от производството и продажбата на църковни свещи, което е било с 2,6 млн. лв повече, отколкото през 2014 г. По-големите приходи се обясняват с наложено ограничение от страна на Синода: върху свещите вече задължително трябва да присъства печат на БПЦ. Не съм запознат, но нищо чудо да се „позовават на Библията“, че Бог неподпечатани свещи не приема и всички парични потоци трябва да водят единствено към Църквата.
Но явно и тази печалба е била твърде недостатъчна за „божите служители”, тъй като от 15 декември 2015 г., влезе в сила решение на Св. Синод, според което цената на предлаганите в църквите свещи се удвоява и става както следва: 0.20 лв., 0.40 лв., 1 лв., 2 лв. и 4 лв.
С други думи: Вярата и разбирането на хората няма нужда да се обновява и допълва от „лъжепророци” като Учителя, но когато става въпрос за пари, там всяка промяна е за добро…
Според разследване на bTV цената за производство на свещите (с вкл. печалба за производителя, доставка и всички други разходки), е около 1ст. на обикновена свещ. Т.е. имаме надценка от близо 2000% при монополен пазар без конкуренция: Хрътките: Светият синод печели по 16 000 000 лв. на година от свещи!
А после – палиш свещ и, още преди да е догоряла една десета от нея, минава някоя бързоръка бабичка и я хвърля в кофата при куп други недоизгорели. А по-късно те се претопяват и продават отново на следващата група будали. Ех, как Христос не се сети, че можело и така – нямаше да му се налага да язди магаренце към Йерусалим…
За сравнение, в Турция в православна църква можеш да си запалиш свещ без да си я купуваш. Както и в Гърция – ако искаш да оставиш пари за свещта, оставяш, ако не искаш – не го правиш.
* * *
Преди няколко години пък варненският митрополит Кирил публично демонстрира класа като се появи с използвания от него луксозен автомобил „Линкълн”. Тогава медиите и народът обърнаха внимание, че подобен лукс не подобава на един Божи служител, докато милиарди хора живеят на ръба на оцеляването. В отговор от Варненския и Великопреславски Епархийски съвет нагло заявиха:
„… Нека си говорим откровено, дори с най-новите си екстри на свръх пестеливост на бензин, с автоматичното си преминаване на електрозадвижване, автомобилът с тази цена ($ 36 000 – бел. авт.) не може да бъде наречен лукс. Нека не ставаме жалки и не мерим с аршина на бездомници… Поради какво не подхожда на един Архиерей на БПЦ да ползва един добър автомобил?”
Дори само ако си бяха направили труда да прочетат Евангелието, нямаше да задават малоумни въпроси. А ето и отговора поради какво не подхожда:
„Не си събирайте съкровища на земята, дето ги яде молец и ръжда, и дето крадци подкопават и крадат; но събирайте си съкровища на небето, дето ни молец, ни ръжда ги яде, и дето крадци не подкопават и не крадат; защото, дето е съкровището ви, там ще бъде и сърцето ви.”
Матей, 6:19-21
„Исус, като го чу, рече му: Едно още ти не достига. Продай все що имаш и раздай го на сиромасите и ще имаш съкровище на небето; дойди и Ме следвай. И той, като чу това наскърби се много, защото беше твърде богат.
И Исус като го видя, каза: Колко мъчно ще влязат в Божието царство, ония които имат богатство! Защото по-лесно е камила да мине през иглени уши, отколкото богат да влезе в Божието царство.”
Лука, 18:22-25
„Затуй, ако това що ям съблазнява брата ми, аз няма да ям месо до века, за да не съблазня брата си.”
1 Коринтяни 8:13
„А Исус, като намери едно осле, възседна го, както е писано: „не бой се, дъще Сионова! Ето, твоят Цар иде, възседнал осле”.“
Йоан 12:14-15
Как хубаво ни го каза Христос, ала от този призив мнозина разбраха само да размятат кръстчета насам-натам, обикновено срещу заплащане.
Но нека не говоря аз, „еретикът”. По-добре да чуем какво сами казват ръководителите на БПЦ. По плодовете ще ги познаете.
- Нова ТВ: Клеветниците на Ванга и Дънов – бизнесмени в расо!
- Канал 1: Митрополит Григорий продава душата си за 50 000 лева!
- bTV: За поредна година дворът на дупнишката църква се превърна в тържище
* * *
„Тогава един от дванайсетте, на име Иуда Искариот, отиде при първосвещениците и рече: какво ще ми дадете, та да ви Го предам? А те му предложиха трийсет сребърника. И оттогава той търсеше сгоден случай да Го предаде.”
Матей 26:14-16
Не виждам особена разлика между онзи ученик, който предаде Христа за пари, и неговите съвременни съмишленици, които правят същото в още по-големи размери и при всеки удобен случай.
… всъщност виждам.
Юда все пак намери смелост и мъжество да се разкае за прегрешението си.
* * *
Учителя:
„Аз не искам православната църква да хвърли дрехата си, а да приложи Закона на Любовта. Нека всички владици и свещеници кажат: «Ние искаме да служим по любов и без пари.» Нека те първи дадат пример. Нека Любовта излиза от сърцата им и облива окръжаващите.”
„Христос отново иде в света, ще събере поповете и ще им каже: «Вие можете да бъдете служители, но не и свещеници». Аз съм срещал мнозина свещеници без раса и без калимавки – те са същинските свещеници.”
„Какво проповядване е това, когато парите са се загнездили в ума на някой проповедник и той говори на хората за Бога? Аз бих похвалил онзи проповедник, който проповядва за Бога от убеждение, без пари – ако пък дойдат парите и това е добре, но той не мисли за тях.”
„Когато човек падна, започна да създава църкви, започна да избира владици, свещеници. И така, вместо да гледа Бога, гледа и слуша свещеници и владици. Лъжете се. Господ чрез свещеници, попове, владици не говори. Господ чрез платени съдии, министри не управлява. Всички тези служби в Божествения свят ни помен нямат от отплата, от Любов работят те. И ако ти проповядват за Христа, а поддържат робството ти, това е едно лъжливо и опасно учение за света. От такова учение Господ се гнуси.”
* * *
„Исус му рече: ако искаш да бъдеш съвършен, иди, продай имота си, и раздай на сиромаси; и ще имаш съкровище на небето; па дойди и върви след Мене.”
Матей 19:21
„Тъй, прочее, всеки от вас, който се не отрече от всичко, що има, не може да бъде Мой ученик.”
Лука 14:33
„Никой слуга не може да слугува на двама господари, защото или единия ще намрази, а другия ще обикне; или на единия ще угоди, а другия ще презре. Не можете да служите на Бога и на мамона. Всичко това слушаха и фарисеите, които бяха сребролюбци, и Му се подсмиваха. Той им рече: вие представяте себе си за праведни пред човеците, но Бог знае вашите сърца; защото, което е високо у човеците, то е мерзост пред Бога.”
Лука 16:13-15
В края на 2016 г. стана ясно още, че според анализ на икономиста Петкан Илиев Църквата печели 38 млн. лв. годишно от продажба на свещи, икони и други религиозни символи. Още около 34-35 млн. влизат в църковните каси от стопанска религиозна дейност. Това са приходи от земеделски стопанства, търговски дружества за стопанисване на горите, дърводобив, строителство, земеделски субсидии, арендуване на имоти и прочие. Недвижимото богатство на църквата пък надхвърля половин милиард лева.
А за това, че БПЦ не е нищо повече от една особено доходоносна фирма свидетелства и бившият предстоятел на храм-паметника „Александър Невски” – архимандрит Дионисий. През юли 2016г. той каза следното в интервю за bTV:
„Защо човек да стане епископ при условие, че в Българската православна църква ти нямаш какво да управляваш – както цялата БПЦ не се управлява нито от патриарха, нито от Светия синод. Управлява се от система, която е структурирана твърде отдавна в миналото, тази система може привидно да е разрушена, но хората, които са били начело, още ги има. Става дума за БКП, Държавна сигурност е била обслужващия персонал. БПЦ се съобразява с тези, които искат да се харесат на Москва”.
Не може да не се запитаме: Как така в свят с толкова много умиращи от глад, страдащи и мизерстващи хора, Църквата е сред най-богатите институции в световен мащаб и това богатство, вместо да се разпределя по Христовия принцип – Милосърдието – от година на година все повече расте?
Ще отговоря с думите на Учителя:
„А поповете ги оставете – на тях ще им дойде от другаде. Техните деяния се насърчават от католичеството, от папата – аз ги наричам Черната мафия. Това, което става, е все папство – италиански фашизъм. Те насъскват и нашето духовенство. И Мусолини ги гони – те го накараха да се обяви против масонството, но от Америка го нагънаха, стегнаха го и той се скара с папата. Те изгориха и Школата на Щайнер, но сега там правят по-хубаво училище”.
„Питат ме защо някога говоря против духовенството и владиците. Защото те са взели ключовете на Царството Божие и нито те влизат там, нито на други дават да влязат. Щом те не отварят и не затварят навреме, ние ще им вземем ключовете.”
* * *
Апостол Яков ни учеше в своето послание:
„Който опази целия закон, а съгреши в едно, той бива виновен във всичко.”
А аз питам: Остана ли изобщо една част от Божия закон неопетнена и непоругана?
„Защото, казвам ви, ако вашата праведност не надмине праведността на книжниците и фарисеите, няма да влезете в Царството Небесно.”
Матей 5:20
„Горко вам, книжници и фарисеи, лицемери, задето изпояждате домовете на вдовиците и лицемерно дълго се молите; затова ще получите по-голямо осъждане…
Горко вам, книжници и фарисеи, лицемери, задето давате десятък от гьозум, копър и кимион, а сте оставили най-важното в закона: правосъдие, милост и вяра; това трябваше да правите, и онова да не оставяте. Водачи слепи, които комара прецеждате, а камилата поглъщате!
Горко вам, книжници и фарисеи, лицемери, задето чистите отвън чашата и блюдото, когато вътре те са пълни с грабеж и неправда. Слепи фарисеино, очисти първом извътре чашата и блюдото, за да станат чисти и отвън.
Горко вам, книжници и фарисеи, лицемери, задето се оприличавате на варосани гробници, които отвън се виждат хубави, а вътре са пълни с мъртвешки кости и с всяка нечистота; тъй и вие отвън се показвате на човеците праведни, а извътре сте пълни с лицемерие и беззаконие.“
Матей 23
Споделям тук и призива на Учителя към истинските Христови ученици:
„Към църквата трябва да се отнасяме с уважение и почит. Пред Бога не е право да осъждаме църквата — не сме ние, които ще я съдим, а Христос. И вашият добър и праведен живот е, който ще я съди.“
И все пак това далеч не означава да си затваряме очите, а да имаме смелостта да говорим там, където думите ни биха помогнали на нашите братя и сестри, независимо от това, че понякога това може да ни навлече проблеми. Учителя никога не ни е учил да си мълчим, когато неправдата се шири свободно.
Той пръв даде ни пример за това:
„Във всички църкви определението за Христа е криво — вярването за Христа е криво. Аз им казвам право в очите: Криво е! Не че няма истина там, има истина, но казвам: Бог не е Бог на мъртвите, а на живите. Бог не е Бог на заблужденията.”
COMMENTS