Хранене в ежедневието. Как и защо? (I част)

Хранене в ежедневието. Как и защо? (I част)

"След като вече изяснихме опасностите от революционната промяна в режима и стила на хранене, вероятно е време за някакви препоръки. Най-логично би бил

„След като вече изяснихме опасностите от революционната промяна в режима и стила на хранене, вероятно е време за някакви препоръки. Най-логично би било следването на вече изложените основни постулати в главата „Нездравословността на съвременното здравословно хранене или принципите, които трябва да съблюдаваме“.

Естествено не бихте могли да промените всичко заедно в рамките на една седмица. Колко време ще ви бъде необходимо? Не съществува оптимален период, подходящ за всички. Всеки от нас е уникален, достигнал е до различен етап в личностното си развитие и разбирането за света. Ето защо на някои би им се наложило да извървят доста по-дълъг път от други. Трябва да отбележа, че самоувереността не е добър приятел в този момент. Познавам мнозина, които самонадеяно бяха решили, че промяната на диетата е съвсем проста, лесна и бърза работа, вследствие на което претърпяха сериозно фиаско и днес са пак там откъдето стартитрха, като естествено предпочитат да не си спомнят за своя неуспех. Преминаването към здравословно хранене не е нерешима задача. Просто като много други проблеми изисква технологично време за разучаване, осмисляне и прилагане. Тук ще предложа някакъв преход, подходящ за хора, които никога по-рано не са се замисляли върху хранителното си поведение. Период от две, дори три години би дал възможност на тялото да се приспособи към новите правила, без да изпита високи нива на стрес – твърде опасни за здравето. Ако се храните като средностатистически американец или модерен европеец ще са необходими доста промени, много фактори, с които да се съобразите и в крайна сметка голямо количество внимание и енергия. Ето защо би било далеч по-добре промяната да започне стъпка по стъпка. По този начин ще превръщате новите правила в навик и едва след това ще започвате с прилагане на следващите, без да отделяте на трансформацията твърде много мисловна енергия, което би попречило на ежедневните ви задължения, внасяйки допълнителен стрес в живота. Най-важното, което трябва да запомните е идеята за ненасилие във всичките му форми и направления, дори и към вас самите. Ако сте осъзнали необходимостта от промяна, просто следвайте разума в добре обосновано постепенно изменение на навиците.

На първо време може да спрете закуската. Завинаги. Вече обърнахме достатъчно внимание на нейната несъстоятелност. Заменете вредния обичай на тежка храна, кафе и цигара, с половин литър билкова отвара, по желание подсладена с мед. Ако навикът да пълните стомаха преди обед е силен, то хапвайте плодове – веднъж или два пъти, или изпийте поне още една чаша билков чай. Отсъствието на сутрешното хранене ще позволи на тялото да чисти токсини до първото по-сериозно (като) консистенция ядене. Мнозина прекратили закуската, дори без да имат проблеми с наднормено тегло губят няколко килограма, които биват постепенно компенсирани след година или две. Лично аз олекнах с 3 кг. (от 73 до 70 при ръст от 184 см.), които постепенно възстанових след повече от две години. Често се случва при хората с повече килограми само тази промяна да се отрази достатъчно, за да редуцират трайно теглото си. Елиминирайки закуската се придържаме към първия принцип за намаляване на общото количество консумирана храна. Това означава, че не би трябвало по някакъв начин липсата ѝ да бъде компенсирана през по-късните часове на деня. Дори да не промените количеството на приемана храна, заменяйки колбасите, хляба и маслото с плодове, вие вече значително подобрявате качеството. По същия начин и по същото време може да последвате и втория принцип, като отхвърлите храните, приготвени вън от дома. В супермаркетите стойте далеч от щандовете с полуготовите и консервирани храни. Наблягайте върху купуването на пресни продукти. Опитайте да откриете старите рецепти останали в семейството. Вкусно ястие би могла да бъде приготвена дори само от два – три продукта. Пресните зеленчуци в чинията за обяд и вечеря ще изместят баланса в полза на така нужната сурова част от порцията. Готвенето у дома с преобладаващо местни продукти ще прекрати постоянната интоксикация от полуфабрикатите или готовите храни и ще даде възможност на семейството да се почувства като единно цяло, свещенодействайки в кухнята.

Намаляването на месото и млечните продукти е следващата стъпка, която без особени усилия може да бъде осъществена. В традицията на повечето народи съществува постът като въздържание. Вече изяснихме какви са целите му. Спазвайки тези правила за определен период от време лесно може да си докажете, че може да се живее и без животински продукти. Ако продължите „експеримента“ и го приложите в няколко последователни поста, ще забележите, че след края им не бързате да се върнете към менюто от преди началото на промените. Пречистването ще даде възможност на небцето да усети много повече нюанси на слънчевата храна и вече и през ум не би ви минало да я подправяте с майонеза, кетчуп или горчица. Спазването на календарните пости в продължение на година ще предостави шанс за осъзнаване дълбоката правота на традицията по отношение на всички изводи, до които е достигнала. Ако не последвате модерните идеи за „суперхраните“, „здравословните диети редуциращи тегло“ и други подобни маркетингови капани, вече ще създавате основите на целогодишен режим на хранене, съобразен със сезона и мястото, на което живеете. Вероятно вече ще сте се разделили с няколко излишни, твърде нездравословни уреди за приготвяне на храна. Пърженото ще остане в менюто ви само като за празник, докато не признаете, че бабините хитрини всъщност са по-вкусни ведно с полезността си. В този момент ще ви се наложи да отстоявате избора си пред всички, които ще плашат семейството ви с „опасностите“ от поста. Спомнете си, че преди всички нас живеещи днес, милиарди други са го практикували, защото очевидно е бил полезен.

Някъде по това време може да започнете с прочистванията на тялото. Всъщност, трябва да включите тези процедури още от самото начало на промяната. Не си струва да чакате месеци и години, за да подложите тялото си на пречистване, особено ако никога по-рано не сте го правили. Използвайте същите периоди на пост характерни за господстващото вярване на мястото, където живеете или други посочени в различни традиции, стига критерият ви да не е „най-лесния начин“. Изборът на метод изисква известни усилия на проучване и подготовка, но все пак не би отнел твърде много време, а с натрупването на опит нещата ще започнат да се получават „от само себе си“. Като резултат от редовното прочистване, вероятно ще посещавате личния си лекар само за задължителните профилактични прегледи. „Заболяванията на века“ ще свързвате с оплакванията на старите ви познати, за които промяна е чужда дума. С времето ще започнете да познавате знаците, които тялото дава, за да пристъпите към някакъв пречистващ режим…“

Откъс от книгата „Формулата на здравето или какво не се казва за храната„.

COMMENTS

WORDPRESS: 0